.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز



كيهان
«خواص خاكستري و ماسونيسم مدرن» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم محمد ايماني است كه در آن مي‌خوانيد:
9ماه از كليد خوردن فاز نهايي فتنه و جنگ نرم قدرت‌هاي استكباري عليه ايران گذشت. تدارك اين جنگ دست كم يك دهه زمان برده بود. اكنون جنازه فتنه و اسب ترواي جنگ نرم زيرپاي ماست. مي‌توان آن جنازه را كالبدشكافي و اين ارابه را تجزيه كرد تا معلوم شود گوشت و خون و پوست اين جنين مرده از كجا تغذيه شد و اندام آن چگونه تكوين يافت يا به تعبير ديگر اجزاي اسب ترواي فريب چگونه مهندسي و روي هم سوار شد. اين كالبدشكافي و تجزيه و تشريح از آن جهت حائز اهميت است كه امكان باز توليد فتنه و جنگ نرم را از دشمن سلب مي‌كند. به يقين دشمن به لطف پروردگار و بيداري و هوشياري ملت- كه حدفاصل 22خرداد تا 9 دي و 22بهمن آشكارا مشاهده شد- ضربه سهمگيني از ايران دريافت كرده اما چون زخمي است به باز توليد جنگ مي‌انديشد. كالبدشكافي فتنه و تجزيه اجزاء جنگ نرم در شرايطي كه جزئيات نقشه راه دشمن و شبكه اطلاعاتي او لو رفته است، به ميزان بسيار بالايي امكان باز توليد جنگ را منتفي مي‌سازد.


مردم سالاري
«اگر از وحدت سخن بگویيد فتنه گريد» عنوان ياداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم محمد سرکاميان است كه در آن مي‌خوانيد:
خدايش رحمت کناد پيرمرد کهن سال روستاي ما را که چند سال پيش دار فاني را وداع گفت؛ او در مورد بعضي از موضوعات و پديده‌هاي مختلف طبيعي و انساني ديدگاه‌هاي مختلفي ارائه مي‌داد. مثلا اعتقاد داشت زمين (منظور کره زمين) بر روي شاخ‌هاي گاو بسيار بزرگي قرار دارد و زلزله زماني اتفاق مي‌افتد که مگس‌ها بدن اين گاو را نيش مي‌زنند و او در نهايت عصبانيت سر خود را به شدت تکان مي‌دهد و زمين به لرزش در مي‌آيد و بنده که در همان روستا دروس جغرافيا و زمين شناسي را تدريس مي‌کردم هرگز نمي‌توانستم اين پيرمرد به قول خودش 120 ساله را بر اشتباه خود واقف کنم؛ چرا که اولا گوش هايش سنگين بود و به سختي مي‌شنيد و ثانيا صحبت کردن با او در زمينه دلايل علمي و منطقي مثل دلالت تصاوير ماهواره اي بر کرويت زمين و دلالت نظريه تکتونيک صفحه اي بر تبيين زلزله بر مصداق تمثيل آب در هاون کوفتن بود. زيرا او بر صحت ادعاهاي خود اصرار مي‌کرد و هرگز حاضر نبود پاي توضيح و تحليلي بنشيند که درستي ادعاهايش را با ترديد و چالش مواجه کند.


رسالت
«ايران88، تبلور حقانيت‌ها» عنوان سرمقاله‌ِ روزنامه رسالت به قلم محمد مهدي انصاري است كه در آن مي‌خوانيد:
روزهاي پاياني سال1388 را مي‌گذرانيم. سالي که به يقين در زمره تاريخي ترين سالهاي دوران انقلاب و تاريخ آينده اين مرز و بوم به ثبت خواهد رسيد. سالي که نظام اسلامي و ملت ايران، تجاربي دشوار و سخت، آزموني عبرت آموز و رويدادهايي تلخ و شيرين را پشت سر گذاشت. حوادث بعد از انتخابات 22«خرداد» را هر چه که نام بگذاريم ، به نظر نگارنده- که البته تاريخ انقلاب اسلامي صحت آن را به اثبات خواهد رسانيد- بيش از هر چيز «لطف و امدادي الهي» بود ابعاد و چهره کريه يک «فتنه بزرگ» با کمترين هزينه‌ها برملا شد و «حق وحقيقت» به بهترين نحو ممکن به «حقانيت» و «اثبات» خود نايل آمد.


تهران امروز
«خاورميانه و تباني راديكال‌ها و سكولارها» عنوان سرمقاله روزنامه‌‌ي تهران امروز به قلم امير دبيري‌مهر است كه در ان مي‌خوانيد:
خاورميانه جديد چه ويژگي‌‌هايي خواهد داشت؟ اين پرسشي است كه چند سالي است ذهن بسياري از متفكران، سياستمداران، فعالان سياسي و صاحب‌نظران را مشغول كرده است. مجموعه نظراتي كه در اين خصوص بيان شده و در واقع آرزوهاي تحقق نيافته در خصوص خاورميانه است را مي‌توان در سه‌گانه زير تصوير كرد.

1 - خاورميانه جديد با فرهنگ و هويت ريشه‌دار ملت‌هاي اين منطقه حول محور اسلام بيگانه خواهد بود و عرفي‌گرايي يا سكولاريسم مكتب حاكم بر همه مناسبات اين منطقه خواهد شد. ايالات متحده آمريكا به‌ويژه ولكان‌ها (نومحافظه‌كاران تندرو) بعد از اشغال عراق و افغانستان مدعي اين نظر بودند و سكولارشدن خاورميانه را تنها راه نجات خاورميانه از فقر، بي‌ثباتي و افراط‌گرايي‌ مي‌دانستند. همين طرز فكر نيز همواره در معرفي حضور و نقش افراطي‌ها و راديكال‌ها در خاورميانه اغراق كرده است و اصولگرايي اسلامي را بنيادگرايي اسلامي ترجمه كرده و نماينده آن را القاعده و سلفي‌ها معرفي كرده است. در واقع اين گروه با دوگانه‌سازي باورهاي سياسي و مذهبي در خاورميانه يك سوي عرصه را افراط‌گرايي راديكال و سوي ديگر را سكولاريسم استحاله شده معرفي كرده و مي‌كنند.


ابتكار
«پيامک ايراني نوروز امسال هم مقلب القلوب مي‌شود؟!» عنون سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم مجتبي ذنوبي، کارشناس ارشد فناوري اطلاعات و ارتباط است كه در آن مي‌خوانيد:
حدود پانزده سال از واگذاري اولين سري سيم کارت‌هاي تلفن همراه در ايران مي‌گذرد. تا هشتمين سال جا افتادن اين وسيله ارتباطي در ميان مردم قابليت پيامک ((SMS گوشي مشترکين يک قابليت "اضافي" و "بدون کاربرد" بود چرا که خدمات دريافت و ارسال کوته پيام توسط شرکت ارتباطات سيار وزارت فناوري اطلاعات وارتباطات ارائه نمي‌شد و آن دسته از مشترکيني که مي‌خواستند از همه قابليت‌هاي گوشي هايشان استفاده کنند از اين منو بعنوان دفترچه ياداشت يا نوتپد استفاده مي‌کردند!


جمهوري اسلامي
«عدو شود سبب خير...» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در َآن مي‌خوانيد:
تمديد تحريم‌هاي ايران توسط اوباما رئيس جمهور آمريكا كه براي دومين بار صورت گرفته نه تنها عكس العمل قابل توجهي را در داخل ايران برنيانگيخته بلكه خود اوباما را بيش از گذشته زير سئوال برده است.

رئيس جمهور سياه پوست آمريكا با صدور بيانيه اي يكبار ديگر ايران را تهديدي عليه آمريكا معرفي نمود و تحريمهاي ضدايراني را مجددا تمديد كرد . اين تحريم‌ها از سال 1374 در دولت بيل كلينتون عليه ايران برقرار شده و روساي جمهور بعدي تاكنون هر ساله آنرا تمديد كرده‌اند.


دنياي اقتصاد
«معماي تورم بالا با نفت ارزان و گران»عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم پويا جبل‌عاملي است كه در ان مي‌خوانيد:
يکي از پرسش‌هاي مردم از کارشناسان اين است که چرا وقتي اقتصاد ايران درآمد پايين نفتي دارد،ما تورم داريم و وقتي قيمت نفت بالا مي‌رود باز اين تورم وجود دارد؟ مشکل کار کجاست؟ چرا به هيچ شکلي نمي‌شود از شر اين پديده منحوس نجات يافت؟ اين چه معضلي است که دولت مي‌تواند موشک به فضا بفرستد، اما نمي‌تواند تورم را تنها براي يک سال تک رقمي کند؟

مي‌توان اثبات كرد که اگر به متن صريح قانون حساب ذخيره ارزي عمل مي‌شد و نيمي از ذخاير براي شوک‌هاي منفي قيمت نفت در حساب باقي مي‌ماند و نيمي ديگر براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و به شکل دلاري تخصيص مي‌يافت، ايران امروز با وجود قيمت‌هاي بالاي نفتي شاهد تورمي تک رقمي بود؛ اما چه اتفاقي افتاد؟


آفرينش
«شوک کاهش تعرفه‌ها بر بازار خود رو»عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش است كه در آن مي‌خوانيد؛نمايندگان ملت در بهارستان راي به کاهش 20 درصدي تعرفه واردات خودرو دادند تا کابوس خودروسازان داخلي در آستانه تعبير قرار گيرد. نمايندگان ملت با حذف مصوبه کميسيون تلفيق مبني بر کاهش 20 درصدي تعرفه واردات قطعات منفصله (CKD)، تا حدي خيال قطعه سازان داخلي را از اين بابت راحت کردند. در اين ميان البته خودروسازان با لابي‌هاي خاص سعي برآن داشتند که مصوبه کميسيون تلفيق را تغيير دهند اما اينطور نشد.

تلاش خودروسازان اگرچه سال گذشته جواب داد و نگذاشت مصوبه کميسيون تلفيق وقت، مبني بر کاهش 15 درصدي تعرفه واردات خودرو، در صحن علني مجلس نيز راي بياورد، اما اين بار لابي‌ها بي اثر ماند و تلاش‌ها ناکام تا تعرفه واردات خودرو پس از سه سال بالاخره کاهش يافت ، آن هم کاهشي چشمگير . دست اندرکاران صنعت خودرو مهمترين دليل مخالفت خود را با کاهش تعرفه ها، اشتغال عنوان مي‌کنند اين در حالي است که مجلس نظرش درباره تصويب کاهش تعرفه واردات خودرو ارتقاي کيفيت خودروهاي ساخت داخل است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.321 seconds.